Annonser
Logga in
Användarnamn:

Lösenord:

Glömt?
Bli medlem
Bli medlem gratis och få tillgång till alla statistikfunktioner.
Reklam


Användbara webbsidor

När man surfar runt på webben möts man ständigt av webbsidor med dålig struktur som gör att man inte hittar det man letar efter, många webbplatser med irriterande saker som rör sig och blinkar och många webbsidor som inte fungerar som de ska. Så vad bör en webbdesigner tänka på? Först och främst bör man tänka på att användbarhet är A och O på webben. Det är långt mycket viktigare än häftig design. Nedan följer några punkter som beskriver hur en användarvänlig webbplats bör utformas.

Sidlayout

Enkelhet bör vara målet för all siddesign. Ytterst få personer besöker en webbplats bara för att njuta av dess design. Se också till att webbsidorna även fungerar i andra webbläsare än just den du har.

Bildskärmens yta

Webbsidorna bör i så stor utsträckning fyllas med det som användaren är intresserad av. Det är alltså viktigt att tänka på att inte fylla en för stor del av sidan med fasta frames, eller en stor logga. Det finns många olika storlekar på bildskärmar och en webbsida bör utformas så att den fungerar oberoende skärmstorlek om man vill att alla besökare ska kunna se sidan. Ett vanligt fel webbutvecklare gör är att inte ta hänsyn till användare med små skärmar eftersom de själva ofta har större skärmar. Glöm därför inte att kolla hur dina webbsidor ser ut i lägre upplösning (som ofta går enkelt att ändra på din bildskärm). En professionell webbsida ska se bra ut både i lägre och högre upplösning och framförallt ska den också fungera oavsett skärmstorlek.

Använd formatmallar

Använd formatmallar, s.k. CSS (cascade style sheets) så långt det går. Då kan du skilja presentation från innehåll och det går då mycket smidigt att ändra utseendet på dina webbsidor.

Svarstider

De flesta har idag förmodligen fast bredband men många surfar även med mobila bredband som beroende på var man befinner sig ibland har ganska låg nedladdningshastighet. Därför är det oerhört viktigt att du som webbutvecklare tänker på att du inte har för alltför stora bilder eller andra stora filer. Om du t.ex. har stora bilder på din webbplats, spara gärna några små bilder av dessa som användaren kan klicka på för att förstora. Det är också viktigt att inte använda tunga javascript. Att sitta och vänta mer än 10 sekunder på något man inte vet vad det är har nog inte många användare tålamod till.

Några riktlinjer vad gäller svarstider:

  • 0,1 sekund - här går gränsen för vad som en användare uppfattar att systemet reagerar direkt.
  • 1,0 sekund - här går gränsen för hur länge en användare kan bibehålla ett ostört tankeflöde, trots att han eller hon märker fördröjningen.
  • 10,0 sekunder - här går gränsen för hur länge en användare orkar hålla kvar uppmärksamheten. Tar det längre än 10 sekunder börjar användaren att ägna sig åt andra saker.

Det är också viktigt att påpeka att hur illa en användare upplever en viss svarstid mycket har att göra med användarens förväntningar. Om du tydligt anger hur stor en fil är så är tålamodet att vänta betydligt större.

Länkar

Undvik "klicka här" och "här". Lägg istället en länk på det ord som länken gäller. Skriv inte För ytterligare information om träningsappar klicka här. Skriv istället Läs gärna mer om träningsappar.

Använd gärna länkförklaringar:

<a href="sida.html" title="Länkförklaring">Namn på länk</a>

De visas när du håller muspekaren över länken.

Länkar till andra webbplatser bör väljas med omsorg. Det är bättre att ha några få som är relevanta än många.

Frames

Egentligen bör man inte använda frames överhuvudtaget, bland annat eftersom inte alla webbläsare stödjer detta och att det inte går att länka till sidorna i en frame. Om du enbart programmerar i HTML utan något serverspråk så har frames sina fördelar också. Om du väljer att använda frames så tänk på att de fasta frames som visar menyer m.m. inte tar upp en för stor del av skärmen. Tänk också på att då du har länkar som ska visas i hela fönstret att använda TARGET="_top" i a-taggen (eller TARGET="_blank" om du vill att ett nytt fönster ska öppnas).

Innehållsdesign

Innehållet är det väsentliga för användaren. Det är själva anledningen till att de besöker en webbsida och det är det första de tittar efter på en ny sida.

Överskådlighet

När du skriver text på webben bör du tänka på att skriva så överskådlig text som möjligt. Det ska gå att snappa upp det mest väsentliga genom att skumma texten. Forskning visar att 79% av användarna på webben skummar sidorna istället för att läsa dem! Använd informativa rubriker. Använd punktlistor och liknande där det passar för att bryta upp kompakta textblock. Skriv med ett enkelt och tydligt språk.

Sidrubriker

Det är viktigt att välja bra sidrubriker, både för sökmotorerna som använder detta för att indexera din sajt och för användarna som får ett tydligt och överskådligt innehåll.

Läsbarhet

Det torde vara självklart men är det uppenbart inte: Användaren måste kunna läsa texten!! Kan inte användaren läsa texten spelar det ingen roll hur snygg designen är eller hur snabb svarstiden är. Tänk därför på

  • att välja färger som ger en hög kontrast mellan text och bakgrund. Tänk också på att vissa kombinationer av färger inte är läsbart för personer som är färgblinda.
  • att använda enfärgade bakgrunder eller bakgrunder med mycket diskret mönster. Bakgrundsbilder stör ögats förmåga att urskilja bokstävernas konturer och ordens utsträckning.
  • att använda tillräckligt stora teckensnitt så att alla kan läsa.
  • att låta texten vara stilla! Rörlig, blinkande eller pulserande text är mycket svårare att läsa en statisk och dessutom mycket irriterande.
  • ATT ALDRIG ANVÄNDA ENBART VERSALER FÖR DET TAR MYCKET LÄNGRE TID ATT LÄSA.

Direkthjälp

En webbplats ska vara så enkel att förstå att någon dokumentation inte ska behövas.

Bilder

Var återhållsam med bilder eftersom de kräver långa hämtningstider. Alla bilder kanske inte behöver sparas i högsta upplösning.

Musik

En webbsida bör inte ha någon musik som går igång automatiskt utan det är användaren som i sådana fall ska välja det. Musiken ska också enkelt gå att stänga av.

Animation

Tänk på att inte ha massor med saker som rör sig och blinkar på din webbsida. Det är oerhört svårt att koncentrera sig på att läsa en text om något hela tiden rör sig. De flesta användare tycker att animeringar är irriterande, i synnerhet rullande textremsor och annan text som rör sig. Så undvik animeringar så långt det går.

Webbplatsdesign

Att skriva att webbsidan är under konstruktion är enbart irriterande. Alla webbsidor är under ständig konstruktion. Är din webbsida inte klar, vänta med att lägga ut den!

Hemsidan

Hemsidan är den sida som först möter dig då du besöker en webbplats. Hemsidan bör ha en logotyp och ett menysystem. Bilden på logotypen bör vara en länk till hemsidan. Hemsidan bör besvara frågorna: "Var är jag?" och "Vad tjänar den här webbplatsen för syfte?". Dessa frågor bör besvaras av sidans design och inte långa formuleringar.

Sidbredd

Designa helst för alla sidbredder. Om du inte gör det och vill designa för t.ex. 800 bildpunkter (pixlar), välj då bredden till 775 bildpunkter för att en användare med 800x640 skärm ska kunna se den. De flesta har idag en skärm som är 1024x768 eller större. Då är 1000 bildpunkter (pixlar) en bra bredd. Observera dock att många idag surfar med mobiltelefoner och surfplattor med mindre skärmar.

Välkomstskärmar

Hemsidan bör vara den sida användaren kommer till först. Tyvärr använder sig många webbplatser av helt onödiga och meningslösa välkomstskärmar, vilka inte gör annat än att försinka användaren. Tanken med välkomstskärmar är att visa ett välkomstmeddelande, eller kanske bara namn och logotyp, utan några navigeringsfunktioner eller andra distraherande element. I själva verket är välkomstskärmarna bara ett störande moment som användarna klickar bort så snabbt de kan. Då är det bättre att skapa en hemsida med tydlig identitet och ett välkomnande meddelande i kombination med intressanta nyheter och en översikt över webbplatsen. Innehållet i sig kan vara tillräckligt för att visa såväl webbplastens identitet som dess syfte.

Webbplatsstruktur

För att användaren ska kunna förstå din webbsida och hitta det han eller hon söker är det viktig att ha en bra struktur på innehållet. Om du inte har det kan inget navigationssystem i världen hjälpa dig. Strukturen bör återge användarens uppfattning av webbplatsens informations- och tjänsteutbud. Ett vanligt misstag är att låta webbplatsen avspegla företagets organisationsstruktur vilket inte besökarna ska behöva bry sig om. Välj därefter ett bra navigationssystem, t.ex. en dropdownmeny som tar lite plats på skärmen. Om din webbplats inte är så stor så välj en enklare meny. Tänk på att användaren alltid ska förstå var han eller hon befinner sig på webbplatsen.

Hur är en bra webbplats?

  • Innehåll av hög kvalitet
  • Täta uppdateringar
  • Snabba hämtningstider
  • Lätt att använda

Böcker

Tyvärr är många böcker om webbdesign direkt skadliga eftersom de förespråkar ett användarfientligt perspektiv på design som resulterar i långsamma och förvirrande (men "häftiga") sidor. Sådana böcker behandlar bara den visuella sidan av webbdesign - inte den funktionella.

Sammanfattning

Som sammanfattning skulle jag vilja påpeka att det aldrig går att få alla användare helt nöjda eftersom man måste dra gränsen någonstans. Men det viktigaste är att alla webbdesigners tänker i ett användarperspektiv då de designar webbsidor för det har de allt att vinna på! Jag hoppas att denna artikel har gett dig en inblick i användbarhet och om du är mer intresserad rekommenderar jag att du läser "Användbar webbdesign" av Jakob Nielsen eller surfar in på http://www.useit.com/books som denna artikel delvis bygger på.

 

12 kommentarer | Läs/skriv kommentarer